10  obiceiuri sanatoase – moduri prin care sa ne imbunatatim starea de bine si sanatatea. Iata cateva obiceiuri  pe care sa le adoptam pentru a imbunatati sanatatea generala si calitatea vietii.

Obiceiuri sanatoase pentru un stil de viata sanatos

Principalele cauze de deces sunt legate de bolile cronice, care au ca factor de risc un stil de viata nesanatos. Fumatul, alimentatia deficitara, lipsa exercitiilor fizice si consumul excesiv de alcool sunt principalele cauze ale bolilor cronice. Acestea includ boli de inima, cancer si diabet, potrivit Centrului pentru Controlul si Prevenirea Bolilor (CDC).

Obiceiurile sanatoase imbunatatesc in timp calitatea vietii si reduc riscul de boli si afectiuni. Este greu sa schimbi stilul de viata complet dintr-odata; este mai usor sa stabiliti obiective mici. La fel de important este sa renuntam la obiceiurile mai putin bune sau comportamentele negative ce ne afecteaza sanatatea. Schimbarea obiceiurilor este un proces care implica mai multe etape. Uneori, dureaza ceva timp pana cand schimbarile devin noi obiceiuri.

Daca nu stiti de unde sa incepeti, luati in considerare monitorizarea comportamentelor de sanatate de baza, cum ar fi somnul, alimentatia, hidratarea, miscarea si gestionarea stresului si vedeti ce zona trebuie imbunatatita si cum.

comportamente sanatoasa pentru starea de bine si sanatatea generala

Iata 10 obiceiuri sanatoase sau moduri prin care sa ne imbunatatim starea de bine si sanatatea:

1. Ajusteaza-ti stilul alimentar

Printre cele mai importante obiceiuri sanatoase se numara cele legate de alimentatie. E important sa ai o alimentatie sanatoasa si echilibrata, care sa includa alimente din toate grupele. De asemenea, e bine ca mesele sa fie luate zilnic la aceleasi ore – sa ai un program de masa bine stabilit. Ai grija si la controlul portiilor – nutritionistii si medicii recomanda sa te ridici de la masa inainte de a fi satul. Mananca incet, mesteca bine si evita sursele de distragere la masa. E important sa eviti cat mai mult consumul de alimente intens procesate, cu adaosuri de sare, zahar si grasimi. Incepe cu pasi mici, inlocuind alimentele nesanatoase cu variante mai bune si fa schimbari mici in fiecare zi. Un jurnal alimentar te poate ajuta sa tii evidenta portiilor, alimentelor consumate, precum si sa analizezi modul in care te simti dupa masa si eventuale simptome.

2. Stabileste-ti un program de somn

Somnul este esential pentru sanatatea noastra si sta la baza unor obiceiuri sanatoase. Stim cu totii cele mai frecvente efecte cauzate de lipsa somnului – somnolenta, oboseala, lipsa de concentrare si probleme de memorie. Insa, consecintele privarii de somn pot depasi aceste efecte si pot avea efecte de lunga durata asupra creierului. Fiecare etapa a somnului ofera beneficii diferite pentru sanatatea noastra fizica si emotionala. Unele etape ale somnului ne ajuta sa ne simtim odihniti, in timp ce altele ne ajuta sa invatam sau sa ne formam amintiri. Incearca sa adormi si sa te trezesti zilnic la aceleasi ore, chiar si in weekend sau in zilele libere – necesarul de somn pentru adulti e de aproximativ 7-8 ore. De asemenea, stabileste-ti inainte de somn o rutina relaxanta, care sa includa o activitate placuta, ca o baie, citit, meditatie etc., fara sunete sau lumini puternice, fara expunere la ecrane digitale cu 1-2 ore inainte de somn.

3. Corecteaza-ti postura

O postura deficitara poate cauza dureri de spate, dureri la mers, dureri de cap, probleme articulare, dezechilibre musculare etc. E important sa adoptam o postura corecta cand mergem, cand stam in picioare sau la birou, dar si cand dormim. O postura buna previne durerile de spate, oboseala si dureri musculare. Daca nu reusesti sa iti corectezi singur postura, e bine sa soliciti sfatul unui kinetoterapeut, mai ales daca sunt prezente deja dureri de spate sau alte dureri legate de postura.

sanatatea mentala

4. Acorda atentie sanatatii mintale

Indiferent daca e vorba de yoga, meditatie, scrisul intr-un jurnal, tehnici de relaxare sau sedinte de psihoterapie, e important sa acordam atentie sanatatii mentale. Asa cum mergem la medic pentru a avea grija de sanatatea fizica, e important sa mergem si la psiholog pentru a mentine sanatatea mentala. E important sa acceptam ca trebuie sa avem grija de sanatatea mentala si sa solicitam ajutor de specialitate atunci cand ne simtim coplesiti, neajutorati, cand persista starile de nervozitate, agitatie, tristete, neliniste etc.

Psihoterapia este o necesitate, nu un moft. Nu trebuie sa vedem mersul la psiholog ca pe o slabiciune sau sa consideram ca mersul la psiholog e doar pentru cei cu probleme grave de sanatate mentala. E important sa normalizam mersul la psiholog, indiferent de varsta, fara stigmatizare. E foarte important si mindset-ul pe care il ai, sa fie unul pozitiv – gandirea pozitiva. Incearca si alege sa fii optimist, sa fii recunoscator pentru ceea ce ai, sa iti intelegi emotiile si sa eviti gandurile negative si ruminatia.

✔️ Citeste mai multe si despre tehnica mindfulness.

5. Miscare in fiecare zi

Miscarea este esentiala pentru a sustine sanatatea oaselor si a muschilor, fiind, de asemenea, pe lista de obiceiuri sanatoase. De asemenea, sportul ne ajuta sa ne mentinem la o greutate sanatoasa, sa ne mentinem flexibilitatea, echilibrul si mobilitatea. Cand nu mai facem miscare, apare rigiditatea, se reduce masa musculara, mobilitatea, densitatea osoasa si echilibrul – ceea ce poate avea consecinte grave asupra intregului organism. E important sa intelegem efectele sedentarismului si sa incepem sa fim mai activi.

Miscarea nu trebuie sa insemne exercitii fizice foarte intense sau obositoare – trebuie doar sa incorporam activitate fizica variata pe tot parcursul zilei, sa inlocuim anumite comportamente sedentare cu altele mai active si sa ne stabilim un program de antrenament in functie de nevoile si de preferintele noastre. Se recomanda cel putin 150 de minute de activitate fizica de intensitate moderata pe saptamana. Citeste si despre ghidul incepatorului in materie de sport.

sportul si sanatatea

6. Antreneaza-ti creierul

Mentinerea functiei cognitive este esentiala pentru imbatranirea sanatoasa, pentru mentinerea independentei si pentru o calitate buna a vietii. Cheia pentru mentinerea functiei cognitive poate fi o combinatie a mai multor obiceiuri sanatoase: activitate fizica, alimentatie sanatoasa bogata in acizi grasi Omega-3, socializarea si metode prin care sa ne antrenam creierul. E important sa nu incetezi niciodata sa inveti lucruri noi, sa dezvolti noi aptitudini, sa iti antrenezi atentia si memoria. Exemple de activitati benefice in acest sens includ jocuri de societate, sudoku, sah, cuvinte incrucisate, puzzle-uri etc. In plus, socializarea este extrem de importanta pentru sanatatea creierului si sanatatea mentala, iar singuratatea este asociata cu risc mai mare de depresie, probleme de sanatate fizica etc.

7. Ai grija de pielea ta

Pielea este cel mai mare organ al corpului. Ne protejeaza impotriva germenilor, protejeaza organele interne si ajuta la reglarea temperaturii corpului. Sanatatea pielii incepe din interior. Pentru a mentine sanatatea pielii e important in primul rand sa avem o alimentatie sanatoasa, sa avem un somn odihnitor, sa consumam suficienta apa. De asemenea, e bine sa evitam toxinele in exces, ca alcool, zahar, tutun, cofeina. E important si sa folosim produse de ingrijire a pielii de calitate, fara parabeni, alcool si parfum. Aceste produse trebuie alese in functie de tipul pielii si de problemele pe care le avem.

De asemenea, poate cel mai important motiv pentru a ne ingriji pielea – si sanatatea – este pentru a preveni cancerul de piele. Aproximativ 90% dintre toate cazurile de cancer de piele sunt date de expunerea la radiatii ultraviolete (UV). Cel mai bun mod de prevenire a cancerului de piele este sa ne protejam de expunerea la soare si autoexaminarea regulata pentru a depista eventuale modificari. Folositi crema de protectie solara zilnic, chiar si in sezonul rece – crema cu factor de protectie de cel putin 30, pe toate zonele expuse. De asemenea, expunerea la radiatii UV este asociata si cu imbatranirea prematura a pielii si aparitia ridurilor.

starea de bine si sanatatea

8. Sa fim mai recunoscatori

Recunostinta este o stare, dar si o trasatura, bazata pe capacitatea de a fi empatic. Inseamna a constientiza lucrurile bune care ni se intampla, lucruri care pot fi tangibile sau nu. Unele cercetari indica faptul ca oamenii care sunt recunoscatori sunt mai sanatosi, mai fericiti, mai putin stresati si mai multumiti de viata lor. Recunostinta sau gratitudinea reduce riscul de depresie, reduce invidia, furia, ne ajuta sa facem fata mai usor situatiilor dificile, sa avem relatii mai bune, sa dormim mai bine si se imbunatateste capacitatea de a iubi si de a ierta. Recunostinta poate fi fata de noi insine si fata de cei din jur.

Este un sentiment pe care il poti cultiva si poate deveni un obicei. Putem sa practicam recunostinta prin multumire, exprimata in scris sau verbal, prin rugaciune, prin tehnica jurnalului (jurnalul recunostintei, de exemplu), prin meditatie etc.

recunostinta si sanatatea

9. Mediteaza in fiecare zi

Meditatia este asociata cu starea de calm, cu echilibru, mai putin stres si e bine sa faca parte din lista de obiceiuri sanatoase zilnice. Se concentreaza pe indreptarea atentiei spre momentul prezent, concentrandu-ne pe respiratie, senzatiile corporale sau un anumit cuvant sau fraza – mantra. Astfel, inseamna sa ne mutam atentia de la gandurile care ne distrag si sa ne concentram doar pe prezent. E important sa ai o respiratie relaxata, concentrarea atentiei, sa stai intr-o pozitie confortabila si sa te afli intr-un cadru linistit. Meditatia ne poate ajuta atat mental, dar si fizic. Ajuta la scaderea frecventei cardiace, reducerea stresului, ofera o stare de pace, calm si echilibru. Ajuta si la reducerea emotiilor negative, reduce anxietatea, poate ajuta la reducerea depresiei. Poate fi utila si in caz de insomnii, migrene, dureri cronice etc.

10. Gestioneaza-ti bine timpul

Tot pe lista de obiceiuri sanatoase se gaseste si managementul timpului – a ne gestiona timpul eficient. Managementul timpului inseamna a ne organiza ziua astfel incat sa putem indeplini tot ceea ce ne-am propus. Acest program trebuie adaptat in functie de nevoile personale si de obiective. Optimizarea timpului ajuta la reducerea stresului, evitarea burnout-ului si imbunatatirea calitatii vietii. De asemenea, ne ajuta sa avem un echilibru intre viata personala si cea profesionala. Se imbunatateste si autodisciplina si avem mai multe sanse sa indeplinim ceea ce ne-am propus, fara a ajunge la epuizare. Managementul timpului inseamna stabilirea unor obiective realiste si specifive, stabilirea unor limite de timp, liste de sarcini, prioritizarea sarcinilor si evitarea surselor de distragere. De asemenea, e important si sa avem pauze luate strategic pentru a creste productivitatea si se recomanda evitarea multitasking-ului.

Sursa foto: Pexels

Leave a comment