Iata ce beneficii poate avea consumul de ulei de susan – dar si compozitie nutritiva, de cate feluri poate fi, cum poate fi folosit si alte recomandari utile.

CUPRINS:

1. Ce este uleiul de susan?
2. Ce beneficii are?
3. Efecte adverse posibile
4. Ulei de susan – utilizari

Ce este uleiul de susan?

Uleiul de susan este obtinut din seminte de susan – ce provin din planta cu acelasi nume (Sesamum indicum). Aceste seminte sunt bogate in vitamine si antioxidanti. Uleiul de susan poate fi folosit la gatit. Exista doua tipuri principale de ulei de susan: ulei de susan din seminte prajite (sau asiatic) si ulei de susan usor sau din seminte neprajite. Uleiul obtinut din seminte prajite variaza de la auriu la maro si are o aroma pronuntata de nuci. Este folosit in principal pentru condimentare, nu pentru gatit in sine (ofera o aroma specifica). Versiunea ulei de susan usor este obtinuta din seminte neprajite sau usor prajite – aroma este mai usoara. De asemenea, este mai potrivit pentru gatit decat uleiul de susan mai inchis la culoare.

Uleiul din seminte neprajite are culoare deschisa, iar uleiul din seminte prajite este mai inchis la culoare. Uleiul de susan neprajit are o aroma de nuca usoara sau complet neutra. Uleiul de susan inchis, pe de alta parte, are o aroma profunda, bogata, de nuci, care ofera preparatelor un gust specific instantaneu. O lingura de ulei de susan contine cam 120 calorii. Uleiul de susan contine acizi grasi Omega-3 si Omega-6, grasimi polinesaturate. De asemenea, contine vitamina E, vitamina K, fier si alte elemente nutritive benefice.

ce este uleiul de susan

Ce beneficii are?

Iata cateva dintre beneficiile posibile ale uleiului de susan:

Efect antiinflamator

Uleiul si semintele de susan sunt bogate in sesamina, care ajuta la reducerea inflamatiei si lupta impotriva diferitelor tipuri de bacterii ce afecteaza pielea. Uleiul de susan contine si sesamol si sesaminol, doi compusi antioxidanti care pot avea efecte benefice asupra sanatatii. Antioxidantii sunt substante care ajuta la reducerea daunelor celulare cauzate de radicalii liberi. Acumularea radicalilor liberi in celule poate duce la inflamatie si boli. Inflamatia din organism poate duce, de asemenea, la risc mai mare de obezitate, boli de inima si afectiuni ale rinichilor. Uleiul de susan este, de asemenea, bogat in cupru, o substanta antiinflamatoare naturala. Cuprul poate ajuta la reducerea inflamatiei si a disconfortului cauzat de guta si artrita. De asemenea, poate reduce umflarea articulatiilor si sustine oasele si vasele de sange.

Beneficii pentru sanatatea inimii

Uleiul de susan contine 82% acizi grasi nesaturati – mai ales acizi grasi Omega-6. Acizii grasi Omega-6 sunt un tip de grasime polinesaturata care este esentiala si joaca un rol important in prevenirea bolilor de inima. Acesti acizi grasi mentin sistemul cardiovascular puternic si nivelurile de colesterol LDL scazute, reducand astfel riscul de ateroscleroza. Exista multe avantaje ale uleiului de susan, dintre care unul este ca poate reduce tensiunea arteriala. Aceste beneficii se datoreaza si continutului de vitamina E, sesamol si sesamina. Unele studii arata ca uleiul de susan poate ajuta la reducerea colesterolului LDL si a trigliceridelor, fiind astfel benefic pentru protejarea inimii.

seminte de susan

Imbunatatirea sanatatii mentale

Uleiul de susan poate avea beneficii pentru reducerea stresului si a depresiei, datorita aminoacidului cunoscut sub numele de tirozina, care este direct legata de eliberarea de serotonina. Tirozina stimuleaza productia de serotonina, care poate ajuta la combaterea starilor de stres si depresie.

Beneficii pentru piele si par

Uleiul de susan are proprietati antibacteriene, antioxidante si antiinflamatorii. Este folosit si in cosmetica, pentru unele tratamente de infrumusetare – pentru o piele sanatoasa, luminoasa si frumoasa. Are efect anti-aging, regenerator, hidratant, emolient, nutritiv. Poate fi folosit pentru toate tipurile de piele.

De asemenea, poate area efecte hranitoare pentru par – pentru hranirea parului si a scalpului. Sesamina si vitamina E din uleiul de susan pot avea beneficii pentru sanatatea parului si a scalpului. Componentele bioactive ale uleiului de susan pot ajuta la mentinerea culorii naturale a parului si la prevenirea sau reducerea caderii firelor de par. In plus, efectele antibacteriene ale uleiului de susan pot ajuta la eliminarea agentilor patogeni ce pot afecta scalpul sau parul.

ulei susan pentru piele

Alte beneficii

Uleiul de susan poate avea beneficii si pentru sanatatea orala. Poate ajuta la indepartarea placii si la mentinerea sanatatii orale. De asemenea, acest ulei are un continut crescut de fier, important pentru prevenirea si tratarea anemiei. Datorita continutului de flavonoide, antioxidanti fenolici, acizi grasi si vitamine, uleiul de susan poate avea beneficii pentru sanatatea ochilor.

Efecte adverse posibile

Unul dintre efectele secundare majore ale uleiului de susan este ca poate cauza alergii in unele cazuri. Raspunsurile alergice variaza, dar pot fi suficient de severe pentru a provoca anafilaxie in unele cazuri.

De asemenea, ca orice alta sursa de grasimi, uleiul de susan trebuie consumat cu moderatie. Desi uleiul de susan contine acizi grasi Omega-3 si Omega-6 benefici pentru inima, consumul in exces poate duce la efecte nedorite. Uleiul de susan este bogat in calorii, ceea ce poate duce la cresterea in greutate daca este consumat in exces.

Uleiul de susan poate influenta pozitiv tensiunea arteriala si nivelul zaharului din sange. Cu toate acestea, daca luati medicamente pentru hipertensiune arteriala sau diabet, este posibil ca tensiunea arteriala sau glicemia sa scada prea mult.

utilizari ulei de susan

Ulei de susan – utilizari

Exista o gama larga de utilizari ale uleiului de susan, in special pentru gatit si in cosmetica. Nu uitati sa cititi ingredientele enumerate pe eticheta – alegeti ulei de susan 100% pur. Uleiul de susan este bine sa fie depozitat la frigider pentru a-i prelungi termenul de valabilitate si pentru a preveni rancezirea. Cand este tinut la rece se va ingrosa putin si va deveni mai tulbure, dar ulterior isi revine cand este adus la temperatura camerei. Uleiul de susan neprajit are culoare si aroma deschisa si este folosit ca orice alt ulei neutru pentru gatit sau pentru salate. Are culoarea mai deschisa. Uleiul din seminte prajite are culoare mai inchisa.

Uleiul de susan poate fi folosit pentru gatit – la prajit, la copt, in salate, pentru sosuri etc. Un ulei de susan usor, neprajit, poate fi folosit in aceleasi moduri in care ati folosi uleiul vegetal de floarea soarelui. Are o aroma usoara, de nuci, dar practic neutra. Uleiul presat la rece sau obtinut din semintele neprajite are aroma mai usoara decat uleiul din seminte prajite. Uleiul nerafinat are o culoare deschisa, ofera o aroma de nuci si este cel mai bine folosit cand se gateste la foc mic pana la mediu. Uleiul de susan rafinat, care este mai procesat, are o aroma neutra si este mai potrivit pentru prajire.

Uleiul din seminte prajite are aroma mai intensa si este folosit mai mult ca un condimente decat ca ulei de gatit – in special in bucataria asiatica. In general este adaugat in ultima etapa de gatire si folosit pentru marinate si sosuri.

In cosmetica poate fi folosit ca atare sau poate fi gasit ca ingredient in diferite produse cosmetice. Poate fi folosit pentru masaj sau sub forma de masca de fata cu ulei de susan. De asemenea, poate fi aplicat ca masca pentru par – se maseaza pe scalp timp de cateva minute si apoi se lasa sa actioneze 20-30 minute. Poate fi folosit in asociere cu alte ingrediente, ca ulei de migdale sau ulei de cocos.

 

Leave a comment